Pleier du også å pynte deg?

Kommunikasjon handler i bunn og grunn om å bli sett, hørt og forstått, for på den måten å påvirke målgruppen til å gjøre som du vil. Er du sikker på at alle ord og uttrykk du bruker til daglig i møte med dine interessenter blir forstått?

Woman talking with alphabet letters coming out of her mouth. Com

Veldig ofte liker vi å pynte oss med fremmedord, engelske faguttrykk og trebokstavsforkortelser. Vi gjør det kanskje fordi vi tror det gjør oss smartere enn det vi er. Vi gjør det kanskje for å gi inntrykk av vi kan veldig mye om det vi snakker om. Men er du så smart hvis den du kommuniserer til ikke forstår hva du formidler?

«Jo, men…» sier du. «Jeg jobber B2B (!), og de jeg selger til, de forstår hva jeg sier. Dessuten er jo det vi leverer veldig komplekst. Da må jeg bruke SEO, Cloud, Big Data, Entreprise, WLAN, Corporate, Yield, Churn, Performance og Content.» Der tar du feil. Men jeg har syndet selv, og har tenkt å rydde opp.

Derfor vil jeg at du skal se denne videoen med Jostein Magnussen fra Netlife Research. Det tar åtte minutter. Han kaller en spade for en spade, og rydder opp i ord og uttrykk du helt sikkert har lest om, hørt om eller blitt møtt med i ditt siste møte med PR-byrået, reklamebyrået, Performance Marketing-byrået eller digitalbyrået ditt. Etterpå? Ja, da kan du begynne å rydde litt i begrepsjungelen din. Så skal du se at de du ønsker å påvirke forstår deg bedre enn noensinne.