Pressemeldinger, brød og sirkus

sponsorkonferansen

En journalist fortalte meg en gang at det ikke var uvanlig å motta nærmere 100 pressemeldinger i løpet av en dag. Ønsker du medieomtale kan det hende du skal finne på noe annet enn å sende ut en pressemelding. Hva med litt brød og sirkus? Her er fem råd – ett om pressemelding og fire om brød og sirkus.

I 1906 utarbeidet og sendte Ivy Lee den første offisielle pressemeldingen på vegne av Pennsylvania Railroad. Meldingen inneholdt detaljer rundt et togvrak i Atlantic City, New Jersey. New York Times trykket meldingen. Med dette fødte ikke bare Ivy Lee PR-bransjens mest brukte virkemiddel – pressemeldingen – men også moderne krisehåndtering.

Selv om det kanskje var sirkusdirektøren P.T. Barnum som skapte PR-faget i 1870-årene da han sendte PR-agenter til byene sirkuset skulle besøke noen dager i forkant for å skaffe medieomtale, så har pressemeldingen siden 1906 stått sentralt for bedrifter og myndigheter som ønsker å informere omverdenen.

Pressemeldingen er død! Leve pressemeldingen!
I takt med det voksende antallet nye digitale kanaler, har pressemeldingens død blitt spådd med økende intensitet. Faktum er at den lever i beste velgående. Uten at jeg har eksakte tall på det, så vil jeg påstå at det sendes ut like mange (om ikke flere) pressemeldinger nå som for 15 år siden. Det er tre årsaker til det:

Det er flere virksomheter enn før som ønsker å nå ut med sine budskap (blant annet fordi bransjen jeg selv representerer er flinke til å selge vårt budskap: at medieomtale er viktig for å bygge merkevare og omdømme).

De nye digitale kanalene gjør det utrolig enkelt å distribuere pressemeldinger – enten som e-post eller ved hjelp av distribusjonstjenester som Cision, NTB Info eller MyNewsdesk, for å nevne noen (da jeg begynte i bransjen for 11 år siden sendte vi fortsatt mange pressemeldnger ut på faks, og brukte timevis på å programmere fakslister for kunder).

Det har vært en sterk vekst i medier, særlig digitalt (som langt overgår det papirbaserte frafallet). Media har dermed flere flater å fylle enn noensinne, og færre journalister må skrive flere saker enn før. En velskrevet pressemelding med godt og riktig innhold kommer derfor på trykk (ofte med få journalistisk endringer).

Men hvordan får du akkurat ditt budskap og din nyhet omtalt? Her er fem «ut av boksen»-råd.

- Gjør pressemeldingen litt sexy. En pressemelding må oppfylle noen formalkrav om språk, nyhetsverdi og sitatbruk, men krydre den gjerne med litt brød og sirkus. I Nucleus har vi skrevet pressemeldinger som ”værvarsler” med godt resultat. Fem andre gode eksempler finner du her.

- Fortell en historie. Kommunikasjon er historiefortelling, så hvorfor ikke fortelle en historie? Da søkemotoren Kvasir feiret 15-årsjubileum i 2010, valgte Kvasir og Nucleus å fortelle historien om Internett i 1995 fremfor å sende ut en pressemelding. På Teknisk Museum gjenskapte vi Internett anno 1995, med PC-er fra tiden og analog 28k-internettlinje. Vi inviterte en skoleklasse med 15-åringer til å teste ut Internett det året de ble født. Media elsket det. Se video fra arrangementet under.

- Ta eierskap. Utvid horisonten. Sett dagsorden. Hva med å ta eierskap til en hel problemstilling eller et tema din bedrift er opptatt av? Arrangér en konferanse, med aktuelle foredragsholdere – også fra egne rekker. For et par år siden arrangerte vi i Nucleus Sponsorkonferansen på vegne av vår kunde Xtra personell. Konferansen resulterte i over 100 medieomtaler. Riktig gjort – både innholdsmessig og teknisk gjennomføring – kan en konferanse bli ”the place to be” både for bransje, kunder og medier. I Norge har blant annet Pareto klart å skape en slik samlingsplass. EDB ErgoGroups IT-tinget er et annet slikt eksempel.

- Bruk film og bilder. Historien om blenderprodusenten Blendtec burde etter hvert være velkjent for mange. Deres produkttester «Will it blend?» ble store YouTube-suksesser, og en snakkis i sosiale så vel som tradisjonelle medier. Så skal du lansere et nytt produkt, dropp pressemeldingen, test produktet ditt på en morsom måte, film det og la media få vite om det.

- Engasjer målgruppen. Arranger en konkurranse der ditt produkt står i sentrum. Tror du NM i SMS blir arrangert av Norges SMS-forbund? Neida, arrangøren er mobiltelefonkjeden Telekiosken. De siste ukene har Post It-krigen rullet og gått i norske bedrifter. Også her i Nucleus. Post It-produsenten 3M har fått mye gratis PR (og sannsynligvis økt salg) som følge av den. Det er likevel ikke de som står bak, krigen kan visstnok spores til spillprodusenten Ubisoft. Det forklarer kanskje det store antallet spillfigurer som har prydet europeiske kontorvinduer. Og nå er det i hvert fall en person til i Europa som har hørt om Ubisoft (les: undertegnede).

Så, skal du ta ut potensialet ditt for medieomtale, så husk både Ivy Lee og P.T. Barnum. Lykke til!

Ingen kommentarer