Sportsfans er på sosiale medier over alt og alltid

Twitter

Debatten raser om sosiale medier og viktigheten av dem, spesielt etter Social Media Days tidligere i år. Fra storebror i USA har det kommet interessant statistikk for konsum og bruk av sosiale medier vi i Nucleus har lyst til å dele. Hvordan sportsfans tilegner seg nyheter er et godt bilde på hvor store endringer som skjer i medielandskapet om dagen.Hele 81% svarer at de tyr til internett når noe skjer på sportsfronten, 41% tyr til Twitter eller Facebook, mens 40% bruker nettaviser etc. Radio har en andel på 4% og TV kun en andel på 13%.

Lidenskap for sport er ikke et særnorsk fenomen, og fotball, langrenn og skiskyting er langt fra de eneste idrettene med fans. Når folk blir spurt om hvor de har sjekket sosiale medier for å følge med gir det oss noen oppsiktsvekkende fakta:

  • 86% har gjort det mens de er på jobb
  • 74% har gjort det mens de har vært på fest
  • 69% har sjekket mens de spiser
  • 58% mens de har vært på do
  • 33% i møter på jobb
  • 22% mens de har vært på konsert,

og sist men ikke minst, 9% mens de er i kirken. En av ti kirkegjengere har altså sjekket sportsresultater på mobilen i kirken…

Tall viser også at sportsfans konsumerer flere kanaler samtidig. På spørsmål om hva de har gjort mens de har sjekket sosiale medier for sportsresultater oppgir 83% at de har sett kamp på TV, 62% at de har sett før/etter kampen på TV, 63% at de har vært på en kamp og 30% når de har hørt på radio. Sportsfans er altså online selv om de ser kampen på TV, på radio eller er på kampen.

Annonsører bør kanskje få med seg at hele 68% sier at de er positive eller at de ikke bryr seg dersom sportspersonligheter sender ut reklame eller betalte tweets. Under Super Bowl kom det 985.000 kommentarer i sosiale medier relatert til Super Bowl-reklamene.

Årets Super Bowl satte rekorder med 12.233 tweets per sekund. Under Super Bowl forsøkte Toyota seg på en kampanje for sin Camry som har fått mye oppmerksomhet. Samtidig som de kjørte reklame på TV hadde de også en Twitterkampanje mot alle som nevnte ord som ´Patriots´ etc. Debatten i USA har vært heftig og Toyota har i ettertid beklaget at kampanjen endte opp med å spamme alle som diskuterte SuperBowl.

Når ser vi dette i Norge for første gang? Kan vi tenke cupfinalen med Bama som sender ut kampanje underveis mot de som nevner cupfinalen i hashtags på Twitter? Eller kanskje en Swix-kampanje under femmila i VM på ski? Hvordan vil annonsørene fange sportspublikum?

En kommentar

  • Joachim februar 22, 2012

    Tror neppe vi ser noen stunts fra Bama hvis de leser bloggen til den nye sosiale medier-høvdingen i Nucleus i hvert fall. ;)

    Når det gjelder innholdet i bloggen er det lett å kjenne seg igjen. Har ikke tall på hvor ofte jeg ser PL-runden på tv, mens jeg jevnlig sjekker resultater fra de andre kampene på TV2-appen på iphonen. Samtidig følger jeg med på Twitter på macen. Og går jeg på toalettet kan du være bombesikker på at iphonen er med. Vi kan jo ikke gå glipp av en scoring, for da kan jeg ikke være førstemann til å tweete om det.

    Når det gjelder betalte tweets er dette et ganske vanlig fenomen i Norge og Norden allerede. Det finnes flere sportspersonligheter/kjendiser som endorser produkter allerede og Twitter-kontoen til Liverpool-legenden Glenn Hysen, han er for øvrig Unibet-ambassadør, er det ikke en gang han selv som skriver på.

    Morsom og interessant blogg med mange artige poeng:-)