Høyre gjør venstre om

arbeidspartiet

Fredag 4. mai våknet mange av oss til litt forvirring. Høyre var over natten blitt venstreorientert. Blått gikk for rødt, og det må ha vært flere enn oss fargeblinde som undret litt. Torbjørn Røe Isaksen i Høyre prydet Klassekampens forside og i Aftenposten kunne vi lese samme historie, Høyre skulle mot venstre og snakke mer til fagbevegelsen. Greit nok det. For alt jeg vet kan landets kommentatorkorps gi en saklig og grundig forklaring på hvorfor nettopp dette trekket er politisk klokskap. Nå er det riktig nok noen fra den eldre garde i partiet som ser rødt når de nå ser Røe Isaksen, men dette skal ikke jeg henge meg opp i. Jeg synes det er mer interessant at samme parti nå har lansert nettadressen www.arbeidspartiet.no. Du trakk kanskje på smilebåndet du også, men rent kommunikasjonsfaglig – kan dette fly? 

At Høyre vil og kan være et arbeidsparti, et parti som jobber for norsk næringsliv og skaper vekst, er det vel ganske mange som er enige i. Men å velge et navn som er nesten kliss likt sin argeste konkurrent og så bruke dette som en nettadresse. Er det så lurt?

Kanskje funker det som en «one-off» slik vi så sist fredag. Du får oppslaget ditt, vi trekker på smilebåndet og så dør det ut? Eller skal dette virkelig bli en nettadresse som menigheten og nye velgere skal bruke? I så tilfelle tror jeg man begir seg ut på en ganske kronglete vei.

For hva skjer hvis Høyre skal etablere denne nettadressen? Jo, de må gjenta og gjenta budskapet. De må begynne å markedsføre nettadressen. Trykke det på materiellet sitt, spre det i sosiale medier og sluse folk inn på sidene sine under navnet Arbeidspartiet. For selv om adressen tar deg til Høyres vanlige nettsider er det vel der de skal legge ut budskap rettet mot fagbevegelsen og «arbeiderne»? Kort sagt, en nettadresse bør frontes i mange kanaler og det over tid for å etablere seg. Men hva skjer hvis Høyre gjør det med arbeidspartiet.no? Begynner de ikke da å “brande” noe som høres veldig ut som konkurrenten sin?

Etablerte kanaler og faste plattformer hvor du er sikker på å treffer dine målgrupper er noe av det viktigste å besitte for oss som driver med kommunikasjon. Det kan ta år å bygge slike plattformer og gjøre en nettadresse kjent. Du må ha tålmodighet og du må jobbe mye med innholdet. Er det da lurt å lansere noe som kanskje forvirrer velgerne og tar oppmerksomheten bort fra moderskipets hoyre.no? Jeg er veldig usikker. Ville en privat bedrift gjort noe lignende? Jeg tviler.

Og hva skjer når en velger, som synes Arbeidspartiet har mye å fare med, står i valglokalet og skal stemme? Velger han listen fra Høyre eller listen hvis navn er nesten helt likt? Kanskje en litt søkt problemstilling, men ikke helt utenkelig.

Vel vel, dette er kanskje strategier vi må venne oss til? Du kan jo sjekke hvor du havner med denne www.regjeringen.com

Ingen kommentarer