E-posten – mer effektiv enn du tror

e-post_konvolutt

Selv om mange har spådd dens død, er eposten fortsatt et effektfullt verktøy for markedsføring. Medier og eksperter kappes om å fortelle oss hvordan man markedsfører seg på Facebook, eller om du er innovativ, på Pinterest. Men har du et produkt å selge til kundene dine, når du kanskje kundene dine aller best på epost.

Teknologirevolusjonen har gjort at vi har fått et vell av kanaler ut til markedet og målgruppene. Det er ikke lenger et spørsmål om enten eller: Skal vi være på Pinterest, kjøpe en bannerannonse eller sende ut en pressemelding? I den nye medievirkeligheten handler det om dosere riktig og velge riktig tiltak og kanal. Altfor ofte kaster vi effektfulle tiltak og kanaler ut av vinduet i frykten for å ikke henge med på det nye. Bruk derfor tid på å identifisere kanalmiksen din. Du har sannsynligvis både behov for direkte kommunikasjon som generer salg og kommunikasjon som bidrar til å bygge omdømme. Er det salgsutløsning du er ute etter, kan det hende god gammaldags e-postmarkedsføring fortsatt gjør susen for deg.

Studier av effekt av markedsføringstiltak plasser e-postmarkedsføring på topp, noen ganger slått av søkemotoroptimalisering. Den offisielle direktemarkedsføringsforeningen i USA har offentliggjort tall som viser en avkastning (ROI) på $40,56 for hver dollar investert. Sosiale nettverk ligger såpass lavt som $12,71. Du får altså mest igjen for pengene ved å investere det i å sende kundene dine e-post.

Epostmarkedsføring er relativt enkelt, men også erfaringstungt med mange små detaljer som kan ødelegge for en. Alt man må gjøre er:

  1. Få e-posten lagd
  2. Få e-posten sendt
  3. Få e-posten fram
  4. Få e-posten åpnet
  5. Få e-posten lest
  6. Få leseren til å klikke
  7. Ta i mot leseren på landingssiden og sørg for at veien er kort til ønsket handling (konvertering)

For å lykkes med e-postmarkedsføring er det en teknisk side og en kreativ side som må gå hånd i hånd. Alle sju punktene kan løses plettfritt teknisk og salget utebli. Da skyldes det som regel den kreative tanken, hva som er skrevet i alt fra emnefelt, frafeltet, i teaseren eller på landingssiden.

Gode norske og utenlandske systemer som Apsis, Mailchimp, CampaignMonitor og norske MakeNewsmail er bare verktøy som hjelper deg på vei. Det er mange fallgruver å gå i, men det er samtidig lett å unngå dem hvis man vet veien til mål.

Nylig sendte vi ut en kampanje for en kunde hvor hele 1,3 prosent av mottakerne kjøpte varer. Mange har tidligere operert med tommelfingerregler som tilsier at 2 prosent av mottakere av en fysisk DM åpner konvolutten og 0,1 prosent kjøper. I lys av slike tall er 1,3 prosent et kjempetall, det er bare om å gjøre å ha nok mottakere som ønsker epost fra deg!

E-posten er med andre ord langt fra død. Den er bare effektiv og usexy. Ting som ikke lenger har nyhetens interesse er ofte det.

En kommentar