Gjesteblogg: La den rette komme inn

tormod_600x300

I dag slipper vi til en av våre samarbeidspartnere på bloggen vår; nemlig webstrateg Tormod Guldvog i Konstabel Strategisk Kommunikasjon. Du treffer han snart på Webdagene2011 der han skal holde innlegg. I samband med at Konstabel og Nucleus jobber for EPIserver med et seminar om personalisering, slipper vi Tormod til med noen refleksjoner rundt personaliseringstrenden.

I 1998 advarte innholdsguru Jacob Nielsen mot personalisering. Å la datamaskiner automatisk tilpasse websider for å løse brukernes unike behov, ble sett på som gjetting og i praksis en uløselig oppgave. Det fantes rett og slett ikke nok informasjon om brukeren.

Det er ikke 1998 lenger. Brukerne er lei av meningsløse nyhetskanaler, og mange virksomheter bruker tid og krefter på å gjøre weben til superoptimaliserte selvbetjeningsløsninger – med mindre de lever i et desentraliseringshelvete eller andre organisasjoner der søkemotoroptimalisering og triggerord fortsatt er viktigere enn godt innhold.

Personalisering krever innsikt i brukernes adferd

Digital Life 2010, en omfattende studie av bruksmønstere på nett gjennomført av TNS Gallup, viser det «alle» vet. Skal du skape verdi av å løse brukernes oppgaver, må du forstå mye mer om brukerne enn hvilke av sidene dine de besøker og hvor ofte de er der.

Du må også klare å tilpasse innholdet ditt slik at det har mening for riktig leser, i den rollen leseren har akkurat nå.

Alle selvrespekterende leverandører av publiseringsverktøy har forlengst bygd inn støtte for søkemotoroptimalisering, bildemanipulering og automatisk krysspublisering. Men personalisering krever fortsatt at brukeren går gjennom upraktiske registreringsrutiner med forglemmelige passord.

Automatisert personalisering kan gi sterkere fokus på godt innhold

Nå jobbes det knallhardt for å finne bedre måter å treffe brukeren på. Sannsynligvis vil flere CMS-leverandører gjøre som for eksempel EPiServer, og bygge automatisk personalisering inn i verktøyet.

Dette er en spennende måte å tenke på. Når verktøyet lar innholdsprodusentene fokusere på å lage innhold rettet mot å løse relevante brukeroppgaver, vil vi forhåpentligvis se helt nye muligheter for å skape reelle og målbare verdier på web. For eksempel vil det være praktisk mulig å servere skreddersydde landingssider etter hvilken nettside du kommer fra, og endre innhold etter tid på døgnet. Alt kan styres rett fra publiseringsverktøyet.

Innholdet må fortsatt lages, og kvalitetskravene blir i alle fall ikke mindre – men det gjør det langt enklere å rettferdiggjøre tid brukt på innhold som faktisk løser brukernes primære oppgaver. Da blir innholdskvalitet og segmentert innhold en konkurransefaktor for andre enn de med store budsjetter og en skog av tekstforfattere.

Eller som Jacob Nielsen sier det selv: Å gi brukeren meningsfylte verdiforslag samtidig som du tydeliggjør konkurransefortrinnet ditt, er jobb nummer 1 på web – og samtidig den oppgaven som forsømmes mest.

Interessert i å lære mer om personalisering, så tar en titt på seminarprogrammet og meld deg gjerne på!

Ingen kommentarer