6 000 nominerte til
Årets rotekopp

Da festemiddelprodusenten ESSVE skulle lansere nyheten ESSBOX MINI, ble løsningen å kåre Årets rotekopp på Facebook.

ESSBOX MINI er oppfølgeren til til ESSBOX – knallsuksessen som ble lansert i 2012. Oppbevaringssystemet, som gjør det lettere for håndverkere å holde orden på arbeidsplassen, ble en kjempesuksess: Salg av skruer steg med 150 prosent, og per oktober i år er det solgt 120 000 ESSBOX-kofferter.

Bred kampanje

Samtidig viste innsikt at ni av ti håndverkere ønsket en mindre koffert i tillegg til originalen. Dette ble startskuddet for utviklingen av ESSBOX MINI – en mindre og lettere utgave med flere forbedrede funksjoner.

Nucleus fikk i oppdrag å markedsføre nyvinningen. En reklamekampanje med butikkutstillinger, annonsering på Facebook, Google, bransjenettsted i tillegg til retargeting-annonser ble lansert, og nyheten om ESSBOX MINIs ankomst ble spredt.

Skapte engasjement

For å skape enda mer engasjement i målgruppen – landets 30 000 håndverkere – valgte vi å invitere disse til en konkurranse på Facebook: Hvem er Årets rotekopp?

Vi fikk drahjelp av den bok- og TV-aktuelle ryddedronningen Synnøve Skarbø som i en kort filmsnutt oppfordret ESSVEs følgere til å nominere potensielle rotekopper. 6 000 ble nominert til konkurransen.

Etter en grundig gjennomgang av alle de nominerte, ble tre finalister plukket ut. Disse fikk hver sin ESSBOX MINI, i tillegg til besøk av Skarbø og et kamerateam. Seansene ble til filmer der finalistene oppfordret seerne til å stemme på dem.

Publikum stemte frem Svein Lauritzen fra Rygge i Østfold som Årets rotekopp. Han fikk ryddekurs av Synnøve Skarbø og 10 000 kroner i premie.

Nådde målene

De fem filmene ble sett 325 000 ganger, med en reach på over 400 000. Sett i lys av at budsjettet på Facebook-spending var knappe 25 000 kroner, er dette svært gode tall.

Og viktigst: ESSVE nådde sitt ambisiøse mål om 12 000 solgte kofferter i kampanjeperioden.

Leif Iversen

Seniorrådgiver