Hjelmsuksess på Facebook for Trygg Trafikk

Trygg Trafikk og Tryg Forsikring ønsket å øke oppmerksomheten omkring sykkelhjelm. Resultatet ble kampanjen «Verre er det ikke», som ble en viral suksess – også langt utenfor Norges grenser.

Trygg Trafikks innsikt var viktig i vårt strategivalg. Den viser at 2 av 3 nordmenn sykler. 7 av 10 anerkjenner viktigheten av å bruke hjelm, men bare 1 av 2 bruker det jevnlig.

Problemet er ikke mangel på kunnskap, men en rekke dårlige unnskyldninger. Utfordringen var å kommunisere på en måte som kom seg rundt det faktum at kunnskapen er på plass – uten å virke moraliserende.

Skreddersydd filmkonsept

«Verre er det ikke» ble løsningen. Nucleus droppet fakta, rasjonalisering og moralisering og gikk rett til kjernen av problemet. Vi produserte et filmkonsept skreddersydd for Facebook, hvor fire håndplukkede skuespillere oppfordrer seeren til å slutte å komme med dårlige unnskyldninger.

Vi ønsket filmer det var umulig å scrolle forbi. Bjørn Sundquist, Janne Formoe, Markus Bailey og Thomas Hayes ble valgt på grunn av deres høye gjenkjennelsesfaktor og gjennomslag hos ulike grupper. Filmene ble skutt i sort-hvitt for å øke stoppeffekten på Facebook.

Faksimile: Kampanje

En suksessfaktor var at lanseringen ble timet til dagen etter siste episode av Norges kanskje største TV-fenomen noensinne: SKAM. Vi lot filmen med «Skam-William» Thomas Hayes sparke kampanjen i gang. Det ga en pangstart, og kampanjen skapte blant annet stort engasjement blant danske ungdommer – som ikke var en del av vår opprinnelige målgruppe.

Resultatene og engasjementet var overveldende. Historiefortellingen, utnyttelsen av formatet og overraskelsesmomentet traff en nerve. Filmene nådde 1 526 726 mennesker og filmene ble vist 715 500 ganger på Facebook. Vi fikk også 8401 reaksjoner, kommentarer og delinger. Og 100 medieklipp. Tusenvis meldte seg på og lovet å bruke hjelm. Det er derfor trygt å si at kampanjen var en organisk suksess på Facebook.

Svært fornøyd

Kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk, Ann-Kathrin Årøen er fornøyd med resultatet.

– Vi er svært fornøyd med kampanjen, både det kreative uttrykket og resultatene det ga i form av synlighet. Spesielt fordi vi klarte å nå frem til unge mennesker, en målgruppe som tradisjonelt er vanskelig å nå med denne typen budskap, sier hun.

Øystein Berntzen

Seniorrådgiver