25 000 nedlastinger på en uke

RUStelefonen ba Nucleus om hjelp da de i høst skulle lansere sin egenutviklede app Drikkevett, som gjør det lettere å kontrollere alkoholforbruket på fest. En intens kampanjeperiode ga 25 000 nedlastinger på en uke og høye plasseringer i App Store.

Drikkevett hjelper til med å planlegge alkoholinntak og beregne promillen underveis, samtidig som den gir oversikt over pengeforbruk og fakta om alkohol. Målgruppen var ungdom og unge voksne i alderen 17-23 år. Utfordringen ble derfor å nå frem til en målgruppe med et fragmentert mediekonsum, som i stor grad skjer i sosiale medier og på mobil – og ofte i lukkede grupper.

Vi mente tiden rundt studiestart var et godt tidspunkt å nå målgruppen. Den er preget av mye festligheter og «bli-kjent»-aktiviteter, hvor det normalt er høyt alkoholforbruk i to-tre hektiske uker. Hypotesen var at målgruppen vil være ekstra mottakelig for budskapet i denne perioden, og se umiddelbar nytteverdi av appen.

Kanalvalg var sentralt i gjennomføringen. I løpet av en drøy ukes kampanjeperiode satset vi på fire aktiviteter. Den viktigste var direkte kommunikasjon. Vi inngikk et samarbeid med Elev- og Studentkalenderen, som ga oss muligheten til å sende epost-nyhetsbrev til alle i databasen med over 300 000 epostadresser til russekullene 2011-2016. Etter to slike eposter fulgte vi opp på Facebook med skreddersydde og segmenterte budskap i tråd med nyhetsbrevet.

Samtidig bearbeidet vi tradisjonelle medier, inkludert studentmedier, for å sikre omtale av appen, slik at man ville ha lest om den fra før når den dukket opp i Facebook-feeden.

Gjennom smart kanalbruk, digital kommunikasjon og skreddersydde budskap tilpasset kanal og målgruppens modus traff vi en nerve. Allerede en uke etter lansering var appen lastet ned 25 000 ganger, og den befant seg hele lanseringsuken blant de ti mest populære appene i App Store, med en andreplass som høyeste plassering. Drikkevett var også i flere dager den appen flest søkte etter.