Essve

800 prosent salgsøkning

Ingenting er som en kampanje som virkelig leverer på salgsmål. Kampanjen Nucleus utviklet for festemiddelleverandøren ESSVE dro salget av såkalte ESSBOX-kofferter opp fra 1500 til 12 000.

ESSBOX er en koffert der du kan samle mindre bokser med skruer, bolter og alt du måtte ha av festemidler. De solide koffertene tåler en støyt, og har blitt populære blant håndverkere.

ESSVE ønsket en kampanje som markerte 100 000 solgte kofferter siden lanseringen for fire år siden, og som i tillegg var kjøpsutløsende. Kampanjen skulle samtidig forsterke selskapets markedsledende posisjon på festemidler. Målet var å selge 8000 ESSBOX-er i kampanjeperioden og øke salget av festemidler med 20 prosent. Da kampanjen var over, hadde ESSVE solgt 12 000 ESSBOX’er.

Nucleus utviklet en kampanje hvor hovedideen var å fordele 100 000 kroner som gavesjekker på 10 000 kroner i ti tilfeldige ESSBOX-er landet over. Basert på innsikt om målgruppen, utviklet vi budskap og tiltak rettet mot å mobilisere så mange som mulig i jakten på gavesjekkene.

For å sikre god synlighet av kampanjen ble all kommunikasjon integrert. Det gjorde at PR, annonser, radiospotter, butikkmateriell og Facebook spilte på lag og utfylte hverandre. Byggevarekjedene ble aktivisert gjennom salgskonkurranser og eget nyhetsbrev. Det ble nærmest umulig for målgruppen, de profesjonelle håndverkerne, å unngå å høre om ESSBOX-kampanjen. Dette har bidratt til økt oppmerksomhet og større kjennskap til ESSBOX, men har også vært viktig for å drive trafikk inn i butikk.

Kampanjen ga rekordsalg av ESSBOX. Salget endte til slutt på 12 000 ESSBOX-er i løpet av kampanjeperiode, mot normalt 1 500 i tilsvarende periode – en salgsøkning på hele 800 prosent. Mål om økning i salget av festemidler ble også nådd til overmål: Det ble solgt 80 000 bokser med skruer og spiker i kampanjeperioden, en økning på 20 prosent.

Kampanjen skapte også betydelig engasjement både hos forhandlere og i sosiale medier.

– Forhandlerne har vært svært positive til kampanjen. Aldri før har vi opplevd at en kampanje har skapt så stort engasjement hos butikk og kjedeledelse, sier Silje Netskar, markedsjef hos Essve.

– Kundene delte bilder av butikken de vant i, og noen la til og med ut egne filmer som demonstrerer fortrinnene til ESSBOX-konseptet. Det må man kunne kalle en suksess, sier Netskar.