Eniro

Camping engasjerte nordmenn

Titusenvis av nordmenn stemte sommeren 2015 frem Norges favorittcampingplass. Dønfoss Camping fikk 8000 stemmer, og stakk dermed av med tittelen «Norges campingfavoritt 2015». Gule Sider sto bak kåringen, der Nucleus hadde ide og regi.

Med over 1,5 millioner ukentlige brukere er Gule Sider et av nordmenns viktigste verktøy for å finne frem til og komme i kontakt med den lokale rørleggeren, frisørsalongen eller campingplassen.

Med hovedbudskap som «oppdag nærheten» og «lokalt søk», er synlighet i lokalmedia sentralt i Gule Siders PR-arbeid.

Nucleus utviklet en leken PR-kampanje med mål om å nå ut i lokalmediene og engasjere det norske folk. Gule Siders to hovedbudskap var bærende for kampanjen, og historiefortellingen hadde relevans til Gule Siders tjenester (søk og navigasjon).

Strategien ble å engasjere det norske folk i noe som betydde noe for dem – nemlig å stemme frem sin favorittcampingplass. Gjennom folkets engasjement ville vi videre aktivere lokalmediene til å omtale kåringen og følge med på hvordan det gikk med deres lokale campingplass.

Vi antok også – med rette – at knivingen mellom campingplassene ville sørge for lokal mobilisering.

Idéen var fundamentert på noen helt sentrale innsikter: Nesten alle nordmenn har et forhold til camping – enten det er traumatiske barndomsminner eller at de elsker campinglivet som voksne. Det finnes over 1200 campingplasser i Norge, mange av dem på små steder, der campingplassen er en sentral bidragsyter til lokalt næringsliv. Mange campingplasser ligger litt utenfor allfarvei, og det å søke seg frem og bruke navigasjonsløsninger ga en klar kobling til Gule Siders tjenester.

Kampanjen skulle gå i sommermånedene. Mediene lager i denne perioden gjerne saker som omhandler sol, sommer og ferie.

På kampanjesiden www.mincampingfavoritt.no kunne det norske folk nominere og stemme frem sin favoritt. Vi benyttet Facebook til å spre budskapet om kåringen. Til lanseringen av kampanjen gjennomførte vi også en spørreundersøkelse om nordmenns forhold til camping og campingferie, slik at vi kunne supplere medieutspillene med en del campingfakta. Gjennom sommeren gjennomførte vi målrettede medieutspill mot lokalmedia med oppdateringer om hvordan den lokale campingplassen sto seg i konkurransen.

Totalt ble 541 campingplasser nominert. 24 000 stemmer ble avgitt. Kampanjesiden hadde 34 000 unike besøk og totalt 103 544 sidevisninger. Siden ble delt over 14 000 ganger på Facebook, og det kom inn nærmere 300 kommentarer.

Kampanjen resulterte i 92 oppslag i norske medier, fordelt på 82 lokalaviser, 1 lokal-TV-innslag, 3 nærradioinnslag, 3 nyhetsbulletiner på NRK Distriksnyheter Hedmark/Oppland samt ett lengre radioinnslag på NRK P1. Medieoppmerksomheten hadde en rekkevidde på 3,7 millioner lesere/lyttere.

Til slutt kunne 100 campinggjester delta på kakefest og premieoverrekkelse med ordføreren i Skjåk kommune hos vinneren Dønfoss Camping.