Bruk hjelm – verre er det ikke

Kun halvparten av nordmenn bruker hjelm jevnlig når de sykler. Trygg Trafikk og Tryg Forsikring ville øke oppmerksomheten rundt bruk av sykkelhjelm. Sammen utviklet vi en kampanje som gikk rett til kjernen av problemet: dårlige unnskyldninger.

OPPDRAG

Øke bevisstheten rundt bruk av hjem

Årlige undersøkelser fra Kantar TNS viser at 2/3 av alle nordmenn sykler, enten til jobb, som trening, fritid eller transport. 75 prosent anerkjenner viktigheten av å bruke hjelm, men kun 1 av 2 bruker det jevnlig. Samtidig blir omlag 4500 syklister skadet årlig. Trygg Trafikk og Tryg Forsikring ville derfor øke oppmerksomheten rundt bruk av sykkelhjelm. Målgruppen var diversifisert og bredt formulert: hverdagssyklisten fremfor treningssyklisten. Utfordringen var å kommunisere på en måte som virker, selv når kunnskapen allerede er på plass – uten å fremstå som moraliserende.

 

LØSNING

«Er det virkelig så vanskelig?»

Nucleus laget et kommunikasjonskonsept hvor vi droppet fakta, rasjonalisering og moralisering. Vi produserte et film-konsept som var skreddersydd for Facebook, hvor fire håndplukkede, velkjente skuespillere stille, men intenst, oppfordret seeren til å slutte å komme med dårlige unnskyldninger.

Hovedbudskapet til seeren var «Verre er det ikke». Fire 20-sekunders filmer ble produsert uten tale, og filmene hvilte tungt på enkel, elegant regi og skuespillerkunst. Skuespillernes blikk-kontakt og mimespill var det bærende elementet. Filmene ble skutt i sort-hvitt for å øke stoppeffekten på Facebook. Vi ønsket å lage filmer det var umulig å scrolle forbi. For at filmene skulle fungere optimalt på Facebook, var de også uten annen lyd enn klassisk musikk.

Trygg trafikk_bruk hjelm
RESULTAT

En viral suksess

Historiefortellingen, utnyttelsen av formatet og overraskelsesmomentet traff åpenbart en nerve. Filmene nådde over 1,5 millioner mennesker og filmene ble vist 715.500 ganger på Facebook. Tusenvis meldte seg på kampanjen og lovet å bruke hjelm. Den parallelle PR-aktiviteten resulterte i 97 presseklipp etter presse-aktivitet basert på de nasjonale undersøkelsene. Kampanjen i seg selv hadde en total rekkevidde på over 7,3 millioner mennesker med et veldig begrenset budsjett.

«Verre er det ikke» ble en viral suksess, og nådde særlig gjennom hos unge – også langt utenfor Norges grenser.

Konklusjonen er enkel: Bruk hjelm.