Mindre rot, mer salg

Da ESSVE skulle lansere ESSBOX Mini, ble Nucleus utfordret til å lage en salgskampanje som skulle skape engasjement hos norske håndverkere. Sammen med ryddedronningen Synnøve Skarbø kåret vi «Årets rotekopp», skapte oppmerksomhet rundt nyheten ESSBOX Mini og bidro til å nå salgsmålene.

UTFORDRING

Nucleus fikk i oppdrag å lansere ESSBOX Mini, en ny og mindre versjon av ESSVEs oppbevaringsløsning for festemidler ESSBOX. ESSBOX er et produkt som gjør at det blir enklere å holde orden på byggeplassen, men undersøkelser viste at 9 av 10 håndverkere ønsket en mindre koffert i tillegg til originalen. Utfordringen Nucleus fikk var å lage en kampanje som engasjerte profesjonelle håndverkere, skapte oppmerksomhet om nyheten og bidro til å nå målet om 12.000 solgte ESSBOX Mini.

Løsning

Løsningen ble en lanseringskampanje gjennomført i tre trinn:

  1. Annonsekampanje som hintet om at ESSVE skulle om kort tid lansere en nyhet for norske håndverkere.
  2. Konkurransen «Årets rotekopp» i sosiale medier for å engasjere målgruppen.
  3. Kommunikasjonstiltak i butikk, redaksjonell omtale og digital annonsering.

Hovedgrepet i kampanjen var kåringen av «Årets rotekopp». Vi knyttet til oss Norges ryddedronning, Synnøve Skarbø, som var aktuell med ryddebok og programmet «Norske rotehjem». Gjennom fem korte filmer for Facebook, ledet Synnøve oss på lett og ledig vis gjennom konkurransen. Via filmene fikk vi inn nominasjoner, presenterte de nominerte og kåret en vinner. Den glade vinneren av «Årets rotekopp» ble premiert med kr. 10 000, en ESSBOX Mini og – ikke minst – et ryddekurs med Synnøve.

Resultat

Salgskampanjen ble en stor suksess. ESSVE solgte hele 12.000 ESSBOX Mini i kampanjeperioden, mens ESSVE normalt har solgt 1.600 originale ESSBOX i tilsvarende periode. Det tilsvarer en salgsøkning på hele 800 prosent.

Gjennom effektiv spredning av filmene på Facebook nådde ESSVE ut til en stor andel av målgruppen på 30.000 norske håndverkere. Filmene ble vist over 320.000 ganger, nådde over 401.000. Mer enn 6.000 personer ble nominert til Årets rotekopp. Dette til tross for et spendingsbudsjett på kun 40.000 kroner. Kampanjen har også bidratt til å styrke ESSVEs relasjon til både forhandlerne og profesjonelle håndverkerne.